Demokratins dagar.

De samlas ljuden som skapar morgonen.
Fåglar, människor, vinden, fordonen och de tankar som formar de första bilderna av denna dag.
Vi vaknar i ett land med fred.
Vi vaknar i ett land med frid.
Vi vaknar i ett land med demokrati.

Allt detta i en värld fylld med mångt bortom detta.

Samtidigt som i stilla sommartakt vi öppnar våra ögon finns människor som sluter dem i skräck.
Samtidigt som med sömnig ledig rörelse vi sträcker på oss finns människor som flyr förskräckelse.

Samtidig som vi talar våra tankar fritt tas just nu friheten från människor för det talade, skrivna och agerade ordet.

Mitt i den skönaste, vackraste sommarvärme skriver jag detta.
Varför?

Därför att du och jag i vår frihet har ett ansvar.
Ett ansvar att svara an på mänsklighetens behov och vad som sker.
Fred, frid och demokrati är ingen självklarhet.
Fred, frid och demokrati är resultat av ständigt pågående val och agerande.

Vi – du och jag. Alla och en var behöver värna demokratin och friheten.

I varje val du gör – gör du skillnad.

Så idag – söker jag ditt förtroende för valet den 14 sept.
Jag vill ha din röst för att ödmjukt förvalta förtroendet genom att modigt och rakt agera för valfrihet och värdig människosyn.

Från livets början – förlossningen.
Mer resurser för fler barnmorskor.
Mer individ anpassad förlossningsvård och valfrihet med absolut högsta möjliga kvalité och närhet.
För förskolan – mindre barngrupper.
Förskolan ska vara en plats av närhet och trygghet med lärande i lek.
Flexibel förskola för olika familjer.
Skolan – livslångt jämställt lärande med elevfokus.

För ett hållbart samhälle där individen kan utvecklas i sin absoluta potential som människa behöver vi totalt fokus på lärandet.
När kunskap ges bortom tillskriva epitet och normer ges individen grunden för sin fortsatta fria utveckling.

Idag söker jag din vilja.
Din längtan.
Din kraft.
Du gör skillnad idag. Du gör skillnad genom hur du möter din medmänniska.

Låt oss varje dag möta varandra som de medskapare vi är av samhället.
Låt oss ta vårt ansvar och svara an för en Frihetens Fridens och Demokratins Värld med valfrihet och värdig människosyn.
Som grön liberal feminist har jag min kompass klar. Har du?

Nina Wahlin (C) Södertälje Kandidat till Riksdagen, landstinget och kommunfullmäktige

Lämna en kommentar